Gå til innhold

Þetta reddast!

27. september 2012

Bare litt sutring en torsdag – jeg er livredd foreleseren i kjerne-stråling-partikkelfysikk, virkelig! Litt redd hele faget i utgangspunktet, som han har valgt å vinkle i overkant matematisk, og jeg tror han gjør det verre enn det er . En russer som lar 3 * 4o-minutters forelesninger med 10 minutters pauser bli 2 * drøye timen med en liten femminutter (slitsomt!), stiller skumle spørsmål du ikke aner svaret på og sannsynligvis antar at vi har hatt et par fysikkfag jeg i alle fall ikke har hatt eller å ha tenkt til å ta. Hjelpes! For å toppe det hele? Muntlig eksamen. Gosh. Hvis jeg ikke dør da, klan jeg overleve det meste. I mellomtiden får jeg bare prøve å si «Þetta reddast» (eller «det ordner seg» på norsk). For det gjør jo egentlig det, bare jeg legger inn litt mer tid til faget. Kanskje i alle fall, verdt et forsøk.

Godt de andre fagene er koselige og ikke så krevende, i det minste! I og med at jeg ikke har noen planer om å jobbe meg i hjel med de mest relevante fagene her… Likevel ble det ikke helt så «tulleår» som jeg hadde tenkt til, for jeg savnet litt «ordentlige» fag etter tre uker med bare språk, og fant ut at det var greit å gjøre unna et par fag jeg må ta uansett, i tillegg til et par kosefag. Startet med geofysikk i dag, det er jo bare en blanding av tidligere fysikkfag og geofag fra videregående (okei, kanskje litt mer, men nesten så simpelt), så det skal nok gå som en lek bare jeg ikke glemmer å jobbe i det hele tatt. Klimaendringsfag er bare koselig med en herlig foreleser og litt tilfeldig pensum avhengig av hva vi er interesserte i, og termostatfys er tusen ganger bedre enn det jeg har hørt om ntnu-statfys. Vi har en lærebok, et ordentlig opplegg, midtveiseksamener og en flink foreleser! (og ikke programmering!). Så kanskje jeg ikke har lov til å klage så høyt likevel? Bare litt?

Nå er Nordengveienfamilie her, blir kjekt å se dem igjen straks! 😀 Så finner jeg ut helt hva de tenker å gjøre og se her, og hva jeg blir med på. Besøk er alltid bra 😀

2 kommentarer leave one →
  1. Far permalink
    28. september 2012 07:49

    Oppsann! Det høres ut som det kan være lurt å prioritere opp partikkelfysikken, ja! Godt de andre fagene ikke er like krevende, da….
    Kan du hilse Nordengveien og si at en av de jeg trener med sannsynligvis vil ha ei hytte til salgs på Gyrihaugen?

    • 28. september 2012 19:16

      Tror det er lurt, ja, så får vi se hvordan det går :p det skal jeg gjøre!

Legg igjen en kommentar